Naprawa systemu AIRBAG i komputera pokładowego

W momencie zakupu Bunia miała kilka mniejszych lub większych niedoskonałości. Jedną z nich był niesprawny komputer pokładowy. Wszystkie jego funkcje (jak średnie spalanie, zasięg i inne) działały na wyświetlaczu nawigacji ale po naciśnięciu przycisku BC w manetce kierunkowskazów nie działo się absolutnie nic. Wyświetlacz w zestawie wskaźników pozostawał pusty. Postanowiłem rozprawić się z tym problemem. Na kilku forach wyczytałem że często przecierają się kabelki idące do przycisku BC. Objawy się zgadzały więc przystąpiłem do demontażu. Zdjąłem poduszkę powietrzną, koło kierownicy i mnóstwo plastikowych osłon i wreszcie dotarłem do manetki. Wyjąłem ją i poszedłem z nią do domu. Rozebranie jej okazało się trudniejsze niż myślałem ale wreszcie plastik się poddał i miałem dostęp do przewodów. Niestety przeżyłem spore rozczarowanie bo okazało się że moje przewody są w dobrym stanie. Multimetr potwierdził że żaden z nich nie jest przerwany. Problem musi być więc gdzieś indziej. Złożyłem manetkę i zamontowałem w samochodzie niestety przy składaniu popełniłem błąd i światła drogowe świeciły ciągle więc musiałem ponownie ją rozebrać i poprawić. Cóż za nieuwagę mogę winić tylko siebie. W tamtym czasie miałem sporo zajęć na uczelni więc naprawa przycisku została odroczona. Wróciłem do zagadnienia po około 2 miesiącach. W międzyczasie zauważyłem że lampka kontrolna systemu AIRBAG nie zapala się wcale.

Lampka kontrolna poduszek nie zapalała się

Przekopując forum znalazłem wreszcie możliwe rozwiązanie. Uszkodzony bezpiecznik nr 40. Według rozpiski w schowku odpowiada on tylko za poduszki powietrzne ale ktoś na forum napisał że także za komputer pokładowy. I miał rację. Po włożeniu bezpiecznika zaczął działać przycisk BC jednak pojawił się nowy problem

Po założeniu bezpiecznika  kontrolka poduszek paliła się ciągle

Kontrolka AIRBAG świeciła się ciągle. Diagnoza komputerem ujawniła problem z matą zajętości fotela pasażera. Po dokładnym przyjrzeniu się okazało się że ktoś uciął oryginalne kable wraz z wtyczkami biegnące do maty zajętości fotela a na ich końcu wlutował rezystor który miał emulować pracę maty. Niestety owy rezystor przepalał bezpiecznik nr 40 i zamiast naprawić błąd poduszki powietrznej uszkodził dodatkowo moduł sterujący znajdujący się pod fotelem.

Sterownik który został uszkodzony przez rezystor

 Zamontowałem emulator maty (korzystając z oryginalnych wtyczek które miałem w zapasie z innego fotela z BMW e38) oraz wymieniłem sterownik  (nr części 55892110) . Po skasowaniu błędu wreszcie mogłem ogłosić pełny sukces. Komputer pokładowy działa a poduszka powietrzna nie świeci się.



















Komentarze

Popularne posty