BMW E39 Touring vs Mercedes S203 T-Model

Dzisiaj zajmiemy się porównaniem BMW E39 w wersji kombi (Touring) z Mercedesem klasy C W203 również w wersji kombi (T-Model). Oczywiście zdaje sobie sprawę, że klasa C jest pozycjonowana niżej niż seria 5 ale w mojej ocenie te samochody mają wiele cech wspólnych i mogą być dla siebie równorzędnymi rywalami. 

1. Nadwozie 

Wygląd jest kwestią gustu. W mojej ocenie W203 wygląda nieco nowocześniej jednak i E39 ma swój urok. Jedno jest pewne oba nadwozia są dobrze wykonane. Oba samochody standardowo są wyposażone w relingi dachowe.  BMW jako auto pozycjonowane o klasę wyżej jest dłuższe ( 4541 mm długości Mercedesa do 4805 mm w BMW). Średnica zawracania oraz promień skretu są dokładnie takie same. BMW ma też oczywiście w większy rozstaw osi ( 2830 mm w BMW do 2715 mm w Mercedesie)

 BMW E39 Touring

Mercedes S203


Oba modele nie są wolne od problemu korozji jednak nie jest to tak poważna korozja jak na przykład w Mercedesie W210. Najbardziej są na nią narażone egzemplarze z początku produkcji zarówno w BMW jak i w Mercedesie. E39 najczęściej rdzewieje na tylnej klapie, drzwiach i błotnikach. W203 najczęściej w dolnej części drzwi i pod uszczelkami. Elementy konstrukcyjne takie jak progi i podłoga rzadko są poważnie przerdzewiałe chociaż w starszych i bardzo zaniedbanych egzemplarzach po licznych przygodach może się to zdarzyć. 
     Na plus Mercedesa  trzeba zaliczyć lusterka zewnętrzne. Te z BMW są odrobinę za małe natomiast  w W203 widoczność w lusterkach jest znakomita. Miłym dodatkiem jest także umieszczenie w nich kierunkowskazów wykonanych w technologii LED. 

2. Bagażnik

Oba samochody mają duże bagażniki. W BMW przy rozłożonych fotelach pojemność bagażnika wynosi 410 litrów. Wydaje się że jest to niewiele, ale bagażnik ma idealnie foremny kształt i oferuje dodatkowo schowki pod podłogą oraz na bokach po obu stronach.  Po złożeniu siedzeń pojemność powiększa się do 1525 litrów. Jest to bardzo dobra wartość. Ze swojego doświadczenia mogę powiedzieć że w E39 przy mądrym pakowaniu można przewieść prawie wszystko. Roleta z wbudowaną siatką odgradzającą przestrzeń ładunkową jest standardem. 

Bagażnik w E39 Touring

Bagażnik w Mercedesie S203 ma standardowo pojemność 470 litrów. Dodatkowo po obu stronach są siatki oraz schowki pod podłogą i na bokach. Po złożeniu tylnej kanapy pojemność rośnie do 1384 litrów. Roleta z siatką jest standardem. Dodatkowo jest ona wyposażona w sprytny system składania. Wystarczy nacisnąć na rączkę a roleta złoży się samoczynnie. 

Bagażnik w Mercedesie S203

Co do jakości wykonania oba bagażniki są na na najwyższym poziomie. Wyłożone są materiałem doskonałej jakości, który pomimo wielu lat użytkowania nadal wygląda bardzo dobrze. Oba są również wyposażone w haczyki ułatwiające zabezpieczenie ładunku.  

3. Wnętrze

W BMW wnętrze jest bardziej klasyczne. Charakterystyczne dla marki z Monachium kokpit zwrócony jest w stronę kierowcy. Czytelne i ładne zegary ( szczególnie po lifting kiedy dodano chromowane pierścienie). Ergonomia jest na najwyższym poziomie. Wszystko obsługuje się intuicyjnie. Materiały są najwyższej jakości. Miękkie i bardzo wytrzymałe. Świetnie znoszą upływ czasu. Skórzana tapicerka jest również bardzo wysokiej klasy. Gruba skóra doskonale znosi duże przebiegi.

Wnętrze E39 w wersji Exclusive


                                                      Wnętrze E39 w wersji Exclusive

Zegary z E39

Wnętrze w Mercedesie ma nieco inny charakter ale co do jakości wykonania i użytych materiałów niczego nie można zarzucić. Wszystko jest świetnie spasowane i zbudowane z materiałów najwyższej jakości. Zegary nie są tak eleganckie jak w BMW ale za to posiadają zdecydowanie więcej funkcji oraz większy wyświetlacz. Można na przykład dostosować do siebie oświetlenie comming home/ leaving home , wyświetlić cyfrowy prędkościomierz, wskazówki z nawigacji, telefon czy sprawdzić poziom oleju ( Mercedes nie stosuje klasycznego bagnetu. Olej sprawdza się poprzez komputer pokładowy). Skórzana tapicerka jest bardzo dobrej jakości. Dodatkowo jest perforowana dzięki czemu mniej się nagrzewa ( perforowanej skóry nie dało się zamówić do BMW E39 ).

Wnętrze w Mercedesie W203 w wersji Avnatgarde


Wnętrze w Mercedesie W203 w wersji Avnatgarde


Zbliżenie na skórzaną tapicerkę w Mercedesie W203

Zegary w W203 przed liftingiem

Co do foteli w obu samochodach standardowe fotele są wygodne. Opcjonalnych niestety nie miałem okazji spróbować. Automatyczna dwustrefowa klimatyzacja w obu modelach działa bardzo sprawnie.Na plus Mercedesa trzeba zaliczyć lepiej działający czujnik deszczu oraz czujnik zmierzchu który był wyposażeniem standardowym a w BMW występuje dosyć rzadko. Także podłokietnik w W203 oceniam zdecydowanie lepiej niż w E39. Jest większy, a także ma dwa schowki (jeden klimatyzowany). W wielu egzemplarzach można w nim także znaleźć telefon. 

Na tylnej kanapie ilość miejsca jest bardzo zbliżona. Jest równie wygodna w obu samochodach. W obu modelach jest także wygodny podłokietnik( w Mercedesie podłokietnik posiada chowane miejsca na dwa kubki), kieszenie za przednimi fotelami oraz dwa nawiewy. Bmw dodatkowo posiada schowki w drzwiach. Tunel środkowy jest równie wysoki w obu samochodach ale jest to usprawiedliwione przez tylny napęd występujący w obu porównywanych autach.  Boczne poduszki powietrzne z tyłu były opcją w obu modelach. Zarówno BMW E39 jak i Mercedes S203 przewiozą wygodnie 4 osoby nawet na długiej trasie. Jazda z kompletem pasażerów zdecydowanie obniży ich komfort jazdy ale jest oczywiście możliwa. 
Kanapa w E39


Kanapa w S203


4. Wyposażenie

Standardowe wyposażenie jest bogatsze w Mercedesie. Każdy egzemplarz posiada 4 elektryczne szyby, kierownice wielofunkcyjną, czujnik zmierzchu, ESP, komputer pokładowy, oświetlenie comming home/ leaving home , system kontroli Asyst, fotele pół-elektryczne ,tempomat oraz 6 poduszek powietrznych.

W BMW standardem było manualna regulacja foteli, dwie szyby elektryczne, ASC-T, system Check Control termometr oraz 4 poduszki powietrzne. 

Oczywiście jak na klasę premium przystało za dopłatą można było zamówić cały tabun dodatkowego wyposażenia. W obu modelach często spotykamy nawigację, skórzaną tapicerkę, podgrzewane fotele, szyberdach elektryczny, lusterka fotochromatyczne czy reflektory Xenonowe ( w Mercedesie takze BI-Xenonowe ). W obu także można było zamówić wysokiej klasy nagłośnienie ( w Mercedesie system Bose bądź później Harman/Kardon Logic 7 natomiast w BMW system Hi-Fi bądź topowy Hi-Fi Professional DSP). Dostępne było także niezależne ogrzewanie postojowe Webasto.
W BMW z racji wyższego pozycjonowania serii 5 można było zamówić kilka bardziej luksusowych dodatków takich jak klejone szyby, elektrycznie otwierana i zamykana klapa bagażnika lub fotele dynamiczne. W Mercedesie dodatki te nie były oferowane ponieważ były one zarezerwowane dla klasy E. Jako ciekawostkę można dodać, że oba opisywane samochodu można było zamówić bez klimatyzacji, jednak jest to bardzo rzadkie.

5. Prowadzenie

Zarówno BMW e39 jak i Mercedes w203 prowadzą się charakterystycznie dla niemieckiej klasy premium. Oba są zwinne, pewne w prowadzeniu i wprost stworzone do długich przejazdów autostradami. Przy tym oba zachowują wysoki poziom komfortu. W zimę tylny napęd pozwala na delikatne zarzucenie tyłem ale systemy elektroniczne dosyć szybko wkraczają do akcji i ograniczają poślizgi.

6. Skrzynie biegów

Standardem w obu opisywanych modelach była manualne skrzynia biegów. W Bmw ma ona 5 ( w wersjach V8 6 ) przełożeń natomiast w Mercedesie standardem jest 6 biegów. W mojej ocenie skrzynie manualne pracują lepiej w Mercedesie. Lewarek ma mniejszy skok a biegi wchodzą lżej. Dodatkową zaletą jest także jeden bieg więcej, który obniży zużycie paliwa oraz zmniejszy hałas przy szybszej jeździe.

Lewarek zmiany biegów skrzyni 5g Tronic

 Za dopłatą oferowane były także automatyczne skrzynie biegów. W Bmw na początku produkcji oferowano 4 biegowy automat. Później zmieniono go na skrzynie 5 biegową produkcji ZF z możliwością ręcznej zmiany biegów tzw Steptronic. W Mercedesie oferowano  skrzynie 5g Tronic produkcji Mercedes-Benz (również z możliwością ręcznej zmiany biegów), bądź w egzemplarzach po liftingu można było zamówić skrzynie 7g Tronic o 7 przełożeniach.

7.Silniki 

Gama silnikowa w Bmw e39 była bardzo szeroka. Od Diesla 2.0 o mocy 136km do topowej M5 z silnikiem v8 i mocy 400km. Większość e39 posiada pod maską rzędowe silniki sześciocylindrowe. Benzyny słyną z trwałości i dobrej współpracy z LPG. Newralgiczny jest tylko układ chłodzenia który potrafi sprawić kłopoty. Dostępne były także silniki V8 o pojemnościach od 3.5 do 4.9 litra w M5. Z silników diesla mozna było wybierać między 2.0 R4 lub silnikami R6. Wszystkie sześciocylindrowe diesle oprócz silnika TDS są trwałe i godne polecenia. Niezależnie od wariantu mocy.

 Komora silnika w wersji 520d

Gamę silnikową Mercedesa w203 otwierają silniki R4 o mocach od 129 km do 197 km. Większość posiada doładowanie kompresorem. Poza rozciągającymi się łańcuchami rozrządu są to trwałe jednostki. Pozostałe silniki benzynowe to jednostki V6 i V8 o mocy od 170 do 367 km. Natomiast silniki wysokoprężne w Mercedesie występowały w wersjach 4, 5 i 6 cylindrowych. Są to bardzo trwałe jednostki z rodziny CDI i mocach od 102 km do 231 km w wersji C30 CDI AMG.

Komora silnika w wersji C270 CDI

8.Spalanie

Co do spalania mogę wypowiedzieć się tylko o wersji 520d w BMW oraz wersjach C180 Kompressor oraz C270 CDI w Mercedesie.
    BMW z silnikiem diesla 2.0 o mocy 136 km zużywa średnio w cyklu mieszanym około 6.5 litra na 100 km. W trasie spalanie waha się między 4.5 a 6 litrów na 100 km w zależności od prędkości.
    Mercedes C180 Kompressor spala średnio w cyklu mieszanym około 9 litrów na 100 km. W trasie spalanie spada do poziomo mniej więcej 6.2 litra na 100 km.
     Mercedes C270 CDI w cyklu mieszanym pali około 6.5 litra na 100 km. W trasie spalanie może spaść nawet do poziomu 4.6 litra na 100 km jednak średnio wychodzi około 5.5 llitra na 100 km . 

Wszystkie wyniki spalania zależą oczywiście od indywidualnego stylu jazdy, średniej prędkości a także długości trasy. Dodam tylko, jeżdżę dosyć oszczędnie (co nie znaczy że jestem zawalidrogą :) , ale każdy z tych wyników uwzględnia jazdę z wyprzedzaniem i redukcjami biegów.


9. Podsumowanie

Zarówno BMW E39 jak i Mercedea W203 uważam za trwałe i wygodne samochody. Pomimo oczywistych różnic oba są według mnie godne polecenia. Kupując egzemplarz w niezłym stanie oraz wkładając trochę pracy i pieniędzy możemy cieszyć się jazdą wygodnym ale i praktycznym niemieckim kombi, które pomimo upływu lat wciąż potrafi nas zaskoczyć swoją jakością.




Komentarze

  1. Ciekawe porównanie, dużo przydatnych informacji. Ja jak oglądam jakiś samochód to zawsze zwracam uwagę na stan techniczny i wizualny również. Po prostu przywiązuję do tego wagę. Zwłaszcza w swoim samochodzie oczywiście. Jeśli stosuję kosmetyki samochodowe to tylko profesjonalne. Przynajmniej są skuteczne.

    OdpowiedzUsuń
  2. Co z tego jak auto ma dobry silnik, a na karoserii korozja? To też jest równie ważny czynnik , też o samochód trzeba dbać też z zewnątrz i stosować dobre kosmetyki (jak wyżej wspomniano)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty